"Sista" ätardagen.

2010-02-13 | 19:45:33 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (2)

Idag har vi ätardag som vanligt på lördagar. Det är inte bara under "diet"-perioder som vi strukturerar upp veckan såhär, utan det gäller generellt. Bra och måttligt med mat under veckorna, och ganska lösa tyglar på fredagen och lördagen. På det stora hela leder detta till en relativt god kosthållning för hela familjen.

Just idag har jag gjort ett enkelt överslag och uppskattat mitt kaloriintag trots vågförbudet! Gick upp vid 8.30 i morse och har sedan dess..håll i er nu....dragit i mig ca 5500 kcal(!?). Herrejösses!.....och då har jag bara ätit "bra mat", dvs ingen pizza eller bakelser eller så. Inte tycker jag att jag har proppat i mig heller....
Skrämmande egentligen! Tänk så många som inte har en susning om vad de olika livsmedlen vi stoppar i oss innehåller i form av energi.

Vi föds alla med ett antal genetiska förutsättningar, såsom hur våra ansikten ser ut, ögonfärg anlag för kroppslängd, hur muskler fäster vid lederna osv. Man kan konstatera att vissa människor har lättare än andra, att lägga på sig muskler. Vissa springer av naturen fortare än andra och vissa är starka helt naturligt.

Ett anlag, tror jag dock att vi alla har gemensamt. Nämligen anlaget för fetma!  NÄÄ! säger ni nu....-En del kan ju dricka grädde utan att gå upp ett gram, medan JAG blir fet av ett äpple!!!

Jag vill bestämt hävda att anlaget för fetma INTE sitter i KROPPEN, hos NÅGON människa!

Det sitter i huvudet!!!
Inget kan vara mer självklart egentligen. Fet blir man bara när man äter mer än kroppen behöver. Eftersom det är hjärnan som bestämmer vad, när och hur mycket, vi ska äta så sitter anlaget där!
Om ens hjärna stoppar en innan man överäter, så är anlaget satt ur spel, och man förblir normalviktig. Detta är inget som sker automatiskt. Utan är något som vi antingen lär oss i vår uppfostran eller lär oss själva genom livet. FÖRHOPPNINGSVIS!!!

Det blir extra tydligt för en själv när man ägnar sig åt dietexperiment som jag  har gjort i två månader nu. Aptiten på mat är nämligen nästan obegränsad för mig. Jag kan nästan äta oavbrutet dygnet runt och hade nog gjort det också om jag inte hade insett var det skulle sluta.
Detta kanske jag får skit för, men jag kan med säkerhet säga: Alla med den minsta övervikt MISSBRUKAR mat.

Jag vet, jag är missbrukare själv!
Jag har ANLAG att bli fet......men det har med mitt beteende att göra om jag BLIR fet eller inte. Det är inte min kropp som är annorlunda oavsett om jag är deffad eller fet, det är mitt beteende som varit olika. Kroppen anpassar sig bara till mitt beteende.


Här har min kropp anpassat sig till kaloriminus i ca 7 veckor! Den är inte ett dugg annorlunda nu än när den vägde 110 kg. Anlagen för fetma är fortfarande kvar!!

Nedanstående bild får beskriva hur absurt vårt(vissas) matbeteende egentligen är! Hade ju ätit 5500 kcal redan idag om ni minns? Här är jordnötter, popcorn och choklad. I skrivande stund är popcornen och nötterna slut, chokladen får vänta tills efter middagen.......som blir lövbiff med potatis. Tillsammans blir detta nästan 10000 kcal dvs lika mycket energi på en dag som min kropp egentligen behöver på 5 dygn...




Ta det nu lugnt med lördagsmyset gott folk!

Ha det!

S


Kommentarer
Postat av: GeCCo

Det där kallar jag ätardag! Du lyckades verkligen få i dig en och annan kalori! Håller med dig helt och hållet med "anlagen" för fetma. Det känns som att det är svårt för folk att förstå att det inte är krångligare än att det gäller att göra sig av med mer energi än vad man stoppar i sig för att man ska gå ner i vikt!

2010-02-14 @ 07:32:20
URL: http://www.geccos.blogspot.com
Postat av: samuel

Ja satan i gatan vilket frosseri....



Tur att man gör det medvetet.....och inte dagligen utav bara farten som Svensson ofta gör.



Skulle själv inte ha några större problem dock, att äta så varje dag, vilket ju hårddraget betyder att jag faktiskt har en liten ätstörning ):



Det är ju inte normalt att kunna äta 4 gånger sitt behov utan att må dåligt....eller?

2010-02-15 @ 07:17:44
URL: http://samuelsgymblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback