Iacta alea est............2011-12-10........ripped to the bone!!!!!!!!! :)

2011-01-24 | 16:39:28 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (0)

Hejhej!

Nu tar vi tag i bloggandet igen!!! Det har varit väldigt skönt att "släppa" kroppsbyggandet ett tag. Åtminstone alla "måsten" runt omkring. Har inte vägt mat, eller fört protokoll över nånting efter Luciapokalen. Dock har jag tränat i princip som vanligt.

Det var en väldigt speciell känsla att landa efter tävlingen. Tomt och konstigt bara. Trodde att jag skulle ha världens inspiration och lust att träna. Men det var nästan tvärtom. Och de som känner mig....vet att det INTE hör till vanligheterna. Jag vill alltid träna!!!!

Gymet är som ett livselexcir för mig. Spelar ingen roll vad jag är i för sinnesstämning.....deppig, förbannad, lycklig, stressad eller tom sjuk.....gymet får mig ALLTID på rätt köl igen. Kan räkna på ena handens fingrar, antalet "misslyckade" pass, de senaste 5-6 åren...
Jag tror att många seriöst gymtränande som läser detta kan vittna om nästan samma sak. Problem som man tar med sig till gymet, är inte borta efteråt. Men de har 99 ggr av 100 minskat såpass i storlek att man kan ta i tu med dem.

Efter tävlingen så var det första gången jag upplevde ett litet motstånd mot att träna. Det var inget kul helt enkelt. Egentligen har det väl inte kännts ok förrän slutet av förra veckan. Nästan 2 månader alltså.

Direkt jag klivit av scenen bestämde jag mig för att köra en gång till. Det kändes då alldeles självklart och naturligt. Men efter några dagar så kom tvivlet sakta smygande......
Efter att ha velat fram och tillbaka de här 2 månaderna, så bestämde jag mig för att köra -11 också!!! Jag och min fru Annika tog en seriös diskussion. Och bestämde tillsammans att jag skulle köra igen.

Dock skall strategin ändras drastiskt denna gången. Jag mådde sanslöst dåligt de sista 6 veckorna innan tävling. All mental kraft gick åt till att behärska min vardag. Dessutom misslyckades jag ordentligt med det. Var sur och tvär mest hela tiden. Fick ingenting vettigt gjort på månader....
Dietperioden blev helt enkelt för lång. Jag var mentalt slut flera veckor innan showen. Och när väl tävlingen kom så ville jag bara få allt överstökat. Inte optimalt för att prestera väl på tävlingsdagen. Man ska vara förväntansfull och glad på scendagen. Liite nervös och laddad. Inte blaze och full av negativ stress. Man tar inte itu med situationen korrekt i ett sånt tillstånd. Man söker minsta motståndets väg. Och man kan inte visa sin personlighet på ett bra sätt.
Flera av mina gymkompisar var på tävlingen och tittade. De sa alla samma sak: -Vi känner inte igen dig!! Du brukar ju vara som en terrier i vanliga fall!!! Helt vild när det ska presteras! Nu ser du bara ut att vilja därifrån...
Och i princip hade de rätt! Jag orkade helt enkelt inte greppa situationen och ville bara ha allt överstökat så jag fick sova och äta igen.

Metoden jag väljer för att undvika detta är väl ganska basic i byggarkretsar. Dieta kortare!!!
För att lyckas med detta måste jag hålla bättre offseasonform än jag gjorde -10. Målet är att slippa dieta mer än 12-15 veckor. Och det kan jag lyckas riktigt bra med. OM....jag lyckas hålla offseasonvikten under 100 kg.

Detta skall lösas såhär:

1) Väger och kontrollerar all mat. Lägger mig på ett minimalt kaloriöverskott.... 2-400 kcal/dygn

2)Ändrar träningsprogrammet. Från att ha kört ren massbyggarträning nu i flera år. Så ska jag ägna detta året till att bygga detaljer. Mina svagheter: Deltoid och biceps, skall framförallt förbättras. All underkroppsträning läggs om så att den främjar flex och separation, före ren volym. Jag vägde in -10 på 88,3 kg. Kan jag "möblera om kilona lite....så kanske jag kan väga in på 89.5 eller så. Då jag inte behöver lägga på mig jättemycket muskler, är det ganska onödigt att bulka FÖR hårt! 

3)Drar ner på artificiella sötningsmedel under dieten. Har lärt mig nu att det bara ÖKAR suget efter energi....Och jag konsumerade MASSOR under dieten -10.

4) Skaffar en cardiomaskin att ha hemma! Ledan var ett stort problem. Det var så trist att promenera det sista så jag trodde jag skulle spy!!! Ett alternativ till i verktygslådan underlättar garanterat!!!

Dietstart blir 4:e Oktober! 2 hela månader+ någon vecka "senare" än förra året! Max 7 kg att deffa bort! Stor skillnad mot de 17 kg som det blev 2010!?!?! Betyder också att jag har ytterligare  minst 2 månader till på mig, att slipa på förbättringar rent muskulärt.

Själva tävlingen:

Min ENORMA svaghet gentemot mina konkurrenter -10, var posering och scenframträdande! Det syntes verkligen att jag var "new kid on the block"...Har analyserat bilder och filmer som finns på nätet. Och är INTE nöjd med det jag ser!

Förklaringen finns självklart i mitt bristande nätverk när det gäller tävlingserfaret folk. Jag menar, om man tränar tex. på ett gym där det redan finns kanske uppemot tio stycken som har tävlat förut. Som man har en naturlig kontakt med. Så kommer man ju in i "tänket" på ett bättre sätt. Det är ingen ursäkt...jag vet! Men nu har jag insett hur viktigt det är....så nu blir det andra bullar. Men faktum kvarstår.....nätverk gör skillnad!!!
Jag tror att jag är ensam i hela kommunen med att ha ställt upp i en byggartävling. INGEN.....som jag träffar dagligdags, har en susning om vad det innebär....
I år har jag dock 100% mer erfarenhet än förra året!!!!! Kommer dessutom att öva posering på en del nya sätt.

Vad gäller formen. Så finns det en del att göra där med. Framförallt att hålla borta vätska bättre efter invägningen. (det rann över lite -10....men med starkare psyke det sista, så ska det nog gå bättre -11)
Vet åtminstone 3-4 rena misstag som jag gjorde(hemlis vilka....(:...). I vilket fall som helst så har jag gjort dem. Och man lär sig mycket genom att göra fel!!!

Då vet ni lite hur jag tänker fortsättningsvis. Ska försöka blogga lite bättre i fortsättningen. Bilder och filmer får det väl bli som tidigare. Kanske man skulle lägga upp veckoformsbilder???? Vore kul att ha sen kanske?

Bilder från tävlingen:


Bilden visar Jj Johansson....2:a plats!


Här är jag i samma pose! Man ser att jag ABSOLUT inte ligger efter, vad gäller massa. Det är posering och scenframträdande som gör den största skillnaden. Jj har tävlat en hel del innan och den erfarenheten talade för sig själv. Mycket säkert uppträdande, både onstage och backstage. Trevlig och social, hela tiden!! Ett föredöme!
Jj har stora planer för 2011.....ska bli spännande att se! Om han ställer upp, så är han het kandidat till guldet i -90 på Lucia i år. Själv satsar jag allt på att klättra placeringar. Allt sämre än femma är katastrof!!


That's all folks!!! 


S








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback