7: februari....och snön smälter!!!!

2011-02-07 | 16:20:37 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (0)

Hellooo!

Börjar äntligen känna mig som en kroppsbyggare igen! Oftast blir det 5 pass per vecka. Och jag kan säga att det funkar. Men inte mer.

Har ju satt som mål att inte gå över 100 kg i kroppsvikt under 2011. Och det betyder kcalrestriktion med åtföljande begränsning i återhämtningsförmåga. Det funkar bra att äta lagom med mat. Men jag känner att jag blir seg om jag hetsar för hårt i gymet.

Kommer inte försöka slå några PB:n eller så under detta året. Skaderisken är för stor.  Så jag ser inte nyttan med att satsa så mycket på att häva omkring maxvikter. Jag såg ju att min "massa" räcker till för att konkurrera i -90. Därför kör jag på säkerhet detta året. Fokus blir som jag skrivit förut: Separation, flex och definition.

I övrigt så försöker jag ta offseasonperioden med "sans och balans" då.
Har färdigställt isolering i taket på vårt garage nu. Målet är att ha den byggnaden i någorlunda brukfärdigt skick före nästa diet. Skulle vara kanon att kunna ha en cardiomaskin därinne....med lite stereo eller tom. en tv kanske. Ledan och enformigheten med förbränningscardion var ju skitjobbig sist. Så variation är säkert inte fel.

Det blir väl kommunens dyraste garage. Iaf. om man slår ut det på antalet bilar som går in. Det blir för 1 bil.....och byggytan är ca 85 m2.........
Meningen är att byggnaden skall hysa en del annat också. Bla värmecentral och tvättstuga.....En grej som vi ser fram emot, är att få plats med en rejäl frys. Matkontona skenar ju gärna iväg när man kroppsbygger. Så storköp av vissa livsmedel kan ju göra underverk ekonomiskt.
Jag och min fru är ju också relativt stora markägare numera. Och jakten är utarrenderad. Men markerna vimlar av vildsvin och det hade varit nice att kunna ta del av det som naturen ändå ger. Har iofs dålig koll på slakthygien kring det där......men det går väl ta reda på! :)
Hursomhelst måste ev. byte frysas in.
Har annars aldrig fångats av jaktens tjusning direkt. Har väl suttit i nåt älgtorn och frusit och spelat tetris på mobilen nån gång. Men min jägarexamen är i princip "obrukad". Vildsvinsjakt låter däremot väldigt spännande när man läser och hör berättas om det......

Byggprojekt förutom garage just nu: Väggfast, inbyggt hyllsystem med korgförvaring. Helt custommade i gipsputs och oljad ek. Skall hysa småpryttlar och vår nya platt-tv!
Det där med platt-tv tycker jag är ett bevis på "teknikens under". Det blev så övertydligt när vi nu skulle byta från "tjocktv" till "platt-tv". Vår gamla tv, en "sony widescreen" på 32 tum. Kostade 16900;- att köpa. Den vägde 92 kg och levererade bildkvalite som ett gammalt game&watch ungefär. Var som att köra husafelt-sten när den skulle ut och åka till återvinning.
Nya platt-tv:n, Nån "philips hdmi tjibäbu med extra lök". Kostade 5-6000;-. Vägde runt 10 kg och levererar superbild!!
Det är teknisk utveckling tycker jag! Lägre vikt, Lägre pris, Bättre bild, Bättre design och bättre gränssnitt.
Jag är annars svårimpad när det gäller "prylar som alla har"......men det här var bra skit!!!
Hursomhelst ska pjäsen få en fast plats nu.

Nästa grej blir att montera skjutdörrar till garderober. Ska bli förbannat spännande och se hur det funkar. Undras om det går på 5-10 min med reklamavbrott emellan? Jag kanske blir sådär snygg också mitt i alltihop....som bygglovsMatte eller va faan han heter.....
Vore fett nice!!!  :)

Ikväll ska det bli uppsamlingspass på gymet. Min egen lilla uppfinning som jag självklart egentligen inte kommit på själv. Men det går ut på att jag samlar ihop muskelgrupper som blir över i träningsprogrammet. Måndagar blir det bla baksida axlar och trapezius. Kör lite teknikträning i marklyft också. Mycket för att få igång träningspasset. Men också för att upprätthålla tekniken i marklyften. Det kommer en tid när jag ska bygga hejdlös massa igen. Och då är det viktigt att jag inte måste slösa tid på att lära in övningen på nytt.
Jag anser ju att marklyftet är grunden i all massauppbyggnad. Stark i mark=Stark överallt! Styrka är grunden till muskeltillväxt, lika mycket som den är resultatet av den. Mao går detta hand i hand. Det är INTE antingen eller. En större muskel ÄR starkare än en liten. Och en STARKARE muskel blir ALLTID större......

Annika kör innebandy med brudarna på måndagar. Så jag får träna själv.
Konstigt det där. Jag har ju tränat i över 20 år på gym. De allra flesta pass har jag kört helt själv. Och det har funkat utmärkt. För tre-fyra år sedan så började jag träna med min nuvarande fru. Och sen dess får jag faan aldrig riktig fart på passen om hon inte är med. Hela hösten och en bit in på 2011 har hon dragits med en sur axelskada(av ett alltför hetsigt utövande av chins tror jag...). Den verkar ha läkt ut nu och vi kör återigen samma program.
Jätteskillnad!!! Passen flyter som en väloljad maskin. Och man kommer in i såndär flowkänsla som är så otroligt produktiv. "A certain kind of excitement" tror jag Arnold kallar det i Pumping Iron.
Det blir en såpbubbla av koncentration. Och man kör set efter set med nästan ingen direkt vila förutom när partnern kör sitt set. Medan man vilar så plockar man undan vikter och förbereder utrustning för nästa övning.
En härlig känsla när det funkar! En precis lika jävlig känsla när det INTE gör det. Har provat att träna tillsammans med olika kompisar och bekanta genom åren. Men det funkar aldrig riktigt bra........en period har det kanske fungerat. Men sen blir det mest hafs av träningen och allt rinner ut i sanden.

Kvar har jag stått. Karaktärsfast och envis som synden. 1989 köpte jag mitt första årskort i det som då hette "Svenljunga Kraftsportsklubb". Egentligen var det två olympiska stänger och en vertikal benpress....men jag visste inget annat...så det fick duga!

Alla som tränade där då, körde i princip bara bänkpress. En del dristade sig till att köra knäböj också. Konsekvent förbjöds vi smågrabbar att köra bänk o böj. Ryggmaskinerna var dock alltid lediga(ryggmaskinEN!!) och det är väl därifrån min "lagårdsdörr" kommer.......
Tack för det "Svenljunga Kraftsportsklubb"!!!
Klarade fö. exakt 0 st chins när jag började. Ett envist hängande i det där chinsräcket gav ju tillslut resultat. 24 st vid en kroppsvikt på +100 kg är väl inte så illa?

Djeeeezz vad långt detta blev!!! Det blir lätt så när man skriver lite vid många olika tillfällen.

Jaja...hoppas det var något underhållande iaf  :)

S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback