Vinter....

2010-11-08 | 13:12:16 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (0)

Det är vinter!

Mina morgonpromenader utförs numera i närmast totalt mörker. Har en speciell runda, som jag kan helt utantill, som jag går på morgonen. Enda variationen är att jag "byter varv" då och då.

04.45 ringde klockan imorse. Och jag gick upp direkt som omväxling(snoozing är INTE uppskattat av sängkamraten....som helst går upp ett par timmar senare)

Helgens något generösare intag av mat satte sina spår kan jag säga. Igår morse var jag fruktansvärt vattnig. Det yttrar sig, för det första, som om huden helt plötsligt blivit cm-tjock på hela kroppen. Man ser ut som barbapappa! Sen har "fyllapå-dagar" ytterligare en biverkning. Nämligen ökad mineralhalt i muskulaturen.
Detta är absolut inget negativt, generellt sett, utan eg. hela syftet med ätardagar. Få upp trycket i musklerna och skapa en högre energinivå.
Men då muskeln redan är fylld med kolhydrater, vatten och mineraler, så finns det mindre plats för blod. Detta betyder att, små muskler med hög densitet, som tex muskeln på skenbenet, får stora problem med sin syresättning. Helt enkelt pga att det blir för trångt och cirkulationen stryps.

Morgonpromenad Söndag: Gick 150 m.......mjölksyra från helvetet i framsidan av vaderna!! 65 min total smärta för att genomföra promenaden på 6 km!

Påbörjade "operation ursköljning". Det innebär litervis med vatten, kaffe och c-brustabletter(lätt vätskedrivande!)

Kvällspromenad Söndag: Gick 1,5 km.......sen samma skit igen!!!!

Fortsatte "sköljning"......

Morgonpromenix idag: 6 km på knappt 50 min!! Inga problem alls!! Sköljning färdig! Vilket också känns och syns på kroppen!

Hoppas coach Peder hinner träffa mig minst en gång denna veckan. Känns som det börjar dra ihop sig ordentligt nu. Jag är inte nervös eller så. Men jag känner laddningen och jag vill ju göra bra ifrån mig. Har snokat upp och blivit facebook-vän med min hittills enda anmälda motståndare: Jens
En riktig "bit", med stora tatueringar och grova ben. Hans fysik är väldigt olik min egen, så det är svårt att göra jämförelser mellan oss. (det är därför det är domare på tävlingar!!!)

Har nu slutat äta kreatin. Vill få bort ännu mer vatten ur kroppen. Kreatin binder vätska och det har hjälpt mig att hålla uppe bla. viktbelastningarna i gymet. Nu struntar jag dock i vad siffrorna på stänger och magasin visar. Kommer sträva efter perfekt genomblödning och muskelkontakt istället. Skador i detta läget, vore förödande. Och en annan approach till styrkepassen, minskar risken för det drastiskt. Jag har också dragit ner på volymen viktträning. Tidigare har jag kört 4 set/övning. Nu kör jag 3 set(+ ev. uppvärmning). Fokus läggs alltmer på förbränningsträning..........kul......eller inte.....

Gymschema:
Tisdag: Ben
Frontböj:2+3 set
Vanlig knäböj:3 set
Benpress: 3 set(här kör jag lite tyngre eftersom det är en relativt stadig övning.)
Leg ext.: 4-6 set(bra "kontaktövning", hjälper mig att förbättra "flexen")
Donkeys i benpress: 4-5 set
Sittande vadpress: 4-5 set

Onsdag: Bröst-baksida axlar
Bänkpress/kättingrodd hög: 2+3 set
Lutande hantelpress/framåtlutad lateral:3 set
Pullover/framåtlutad lateral:3 set
Plana hantelpress/kättingrodd låg: 3 set
Cablecrossflyes/Reverse pec dec: 3 set

Lördag: Rygg-baksida ben
Marklyft: 2+3 set
Chins Wide:3 set
Chins neutral:3 set
Latsdrag: 3 set
Sittande rodd: 3 set
Peder E special: 3-4 set(en typ av pullover. för att skapa nervkontakt med nedre latsen)

Söndag: Armar-axlar-vader(kör allt i superset, även vader)
Skivstångscurl+hammercurl/Dips+tricepspushdown:2+3 set
Curl till pannan/Rep-extension/donkeys: 3 set
Scottcurl hantel/Enarms tricepsext(stigbygel)/donkeys: 3 set
Kabelcurl/Pushdown(med tre olika greppvidder)/donkeys: 3 set
Militärpress/sittande vadpress: 3set
Lateralraises/sittande vadpress: 3 set

Efter resp. träningspass är jag nu uppe i 45 min crosstrainer. Jag ökar på, 5 min varje vecka......
Har bra kondition numera....så det är inte särskilt jobbigt. Det är LEDAN som bromsar en!!!Likadant med promenerandet egentligen. Inte så jobbigt, men satans tråkigt!

Maten är ju ett kapitel för sig och jag hänvisar till dumbbell.se för detaljer.
Generellt är det inga stora förändringar. Jag ligger på hög proteinhalt och tillåter fett i naturlig proportion inom kcal-begränsningen(3100 kcal på gymdagar resp. 2800 kcal på vilodagar) Försöker få plats med ca 100 g kolhydrater/dygn för att hjärnan ska funka hyfsat!

Väger 95 kg och har en myyyyycket låg fettprocent..........

Fortfarande "transportsträcka".....men det börjar dra ihop sig!!!

Over and out!

S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback