Nightmare on Superset street

2010-03-17 | 20:32:15 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (1)

Det här med styrka hos olika individer, är en jäkligt intressant diskussion tycker jag. Ingen vettig person skulle väl kalla MIG svag.....men när jag jämför mig med en del "fenomen" som man stöter på då och då....så börjar man undra.

De mest målande exemplen anser jag vara Andreaz Engström och Josefin Brander.
Andy fixar en 3:a på 300% av sin kroppsvikt i marklyft......om man räknar lite på det, så är det en sjuk prestation.
Jag själv skulle få lyfta numera nästan 300 kg för att utföra samma relativa jobb. Till saken hör nu att när Andy berättar för folk att han tar en trea på 220 kg nånting....så är det väl inte alla som höjer på ögonbrynen direkt, jag menar 220 kg är ju inte sanslöst mycket i de här kretsarna. De flesta glömmer då bort, att Andy väger nånstans strax över 70 kg...mao en liten kille!!!

 

 

Mitt egna PB på 5x200 kg bleknar bort i jämförelse.

Jag väger typ 20 kg mer och lyfter 20 kg mindre nästan(iofs 5 reps, men enligt Andreaz så hade han kört knäböj före den filmade "maxningen" så jag tror att han egentligen klarar en femma på 220.)


När vi sedan börjar prata singlar, eller ettor, så kommer nästa intressanta person. Jossan Brander!

Jossan innehar världsrekordet i marklyft för damer! Maxlyftet lyder 1x245 kg. I skrivande stund är jag dåligt påläst om Jossans kroppsvikt vid tillfället, men jag skulle tippa strax över 80 kg.



Mitt egna 1rep max borde teoretiskt ligga kring.......230 kg........

Slutsats: Jag är INTE särskilt stark!

Jag blir klart slagen av en tjej, som väger 15 kg mindre, och fullständigt begravd av en kille på 73 kg!!

Tro nu inte för en sekund att Jag nedslås av att vara sämre än en smurf och en tjej! Nej det är precis tvärtom!! Jag sporras och inspireras oerhört av människor som genom viljestyrka och envishet når och slår sina egna rekord. Det är ju såna här människor som sporrar en att sträva och försöka själv. VILL MAN,SÅ KAN MAN!!

Det gäller ju hela livet egentligen....varför i allsindar jämföra sig med någon som är SÄMRE än en själv...dom är ju redan för tillfället slagna och för inte ens egna prestationer framåt mera......

Jaja! Nog med filosofi och fjäsk med stjärnornas egon....

Här kommer bilder från veckans magvändarpass..


Annika på förkylningsbelastning! Hon hann köra 5 reps innan jag fipplat färdigt med kameran!
Hon klarade 10 förkylda reps på de hantlarna. Inte dåligt alls!!


Egentligen började vi med dessa två övningarna. Hantelrodd och bänkpress! Här har jag kört 3 set redan och är alltså i fjärde arbetsset. Musten går verkligen ur en när man supersettar så stor del av kroppen! Man "dör" i bänkpressen när vikten kommer upp lite. Vi skulle köra hantelpress/skivstångsrodd som andrapar, och jag kan meddela att en sjua på 53:orna kändes som en jättebedrift i första settet.
Man kan summera detta upplägget som en mardröm.....samtidigt som det är liiite gött och veta att inte alla pallar med det!

Sammanlagt blev det idag 40 arbetsset set + 4 värmset. Det betyder 22 superset på 1 timme och tio minuter....ganska gött tempo!

Trötta hälsningar!!

S+A


Kommentarer
Postat av: Andy

Roligt att jag kan inspirera någon med mina discolyft :)



Tack för de fina orden, de värmer!

2010-03-17 @ 20:37:49
URL: http://www.andreazengstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback