Som ett barn i juletid......

2010-06-30 | 22:01:55 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (0)

......går jag här och väntar på SANTA CUTS!!!

Ska bli så jäkla kul att komma i form igen! Det är värt varenda noja och varenda cardioblodsmak.
Häftigt att uppleva metamorfosen från Barbapappa, till i alla fall, en liten bodybuilder!
Åminstone EN grej man gör som gymråtta, som går hyfsat fort!

Annars är det ju ett evigt nötande, med till synes obefintliga resultat. -Ööööhhh.....säger ni då! -Du har ju inte gjort annat än ökat, i flera månader?

Sant på ett sätt! Men också motsägelsefullt. Det är ganska lätt att "öka" med min kroppstyp.....jag är def. ingen hardgainer. Så länge jag äter, så växer jag! Det trixiga kommer när jag ska hålla låg fettprocent. Då blir det genast mer intressant......om man vill hålla sig till, ett positivt synsätt!
Alltså....är ju inte unik på något sätt....de flesta upplever det nästan likadant.

Det finns riktiga "hardgainers", naturligt deffade, ofta slanka personer med smala axlar och tunna leder. Tror typen kallas "ectomorph" eller nåt i den stilen( min fru Annika, Andreaz Engström och Frank Zane är bra exempel.)

Min kroppstyp kallas, om jag minns rätt, för "mesomorph". Kompakt och ganska naturligt muskulös. Vet inte om man är en "easy-gainer" bara för det...men man har teoretiskt bättre förutsättningar för muskelbygge än "ectomorphen" och den tredje typen "endomorphen". (mesomorpher: Henrik Jansson, Arnold Schw....) Den tredje typen har ytterligare lite grövre benstomme än "meson". Men också en lägre förbränning och betydligt lättare att lagra kroppsfett.(typisk endomorph: Magnus Samuelsson.....inte direkt kattskit, å va så heller!!!..)

Läste om de här typerna i tidningen "Body"....som då hette B&K Sports magazine...för herrans många år sedan. Trodde till en början att detta var i princip cementerade fakta. 
Naturligtvis var detta helt fel. Det finns ENORMT många varianter och kombinationer av de tre typerna. Varje person och kropp ÄR unik....även om MYCKET är lika och går att förutse.

Hur som helst är det väldigt skönt att lägga om träningssplit nu. Det evinnerliga nötandet av basövningar, är ju i sig väldigt kul och utmanande. Men det sliter också hårt på leder och muskelfästen.

När man pratar om discoträning, så är det oftast lite hånfullt. Men faktum är att det faktiskt har sin plats i ett långsiktigt upplägg. Bodybuilding handlar ju inte bara om styrka och muskelmassa. Det är ju en stor del flex och tonus också. Kvaliteter som utvecklas av "discoträning" eller "badbyggning!!
Dessutom är det något mer skonsamt för leder och fästen, vilket är på sin plats, efter en sån här idiotperiod som våren varit för mig(oss).

Träningen blir såklart, tung och intensiv ändå........



Med lite "babysitter" bakom....så vågade jag mig på att pröva en tvåa.....kilona får ni räkna ihop själva!
Skulle säkert sätta en etta på ytterligare 5 kg. Men förnuftet skall få råda ett tag nu!


Min kära nyblivna Fru!!!!!

Idag har det varit en riktig downdag faktiskt. Eg. har inget direkt gått på tok eller så....bara en sån där tvivlets dag. Vanligtvis är jag full av självförtroende och tillförsikt. Men så ibland "faller jag igenom" och börjar allmänt tvivla på mig själv.......satans irrationellt beteende!

Men men!! Solen går upp imorrn oxå!!!!

Tills dess: Ha det!

S+A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback