Vilodag

2010-01-29 | 21:41:42 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (0)

Som jag skrev om igår så är Fredag träningsfri dag just nu. Så ska det få vara tills de två sista veckorna av minidieten, när jag kör ett sista ryck, och ökar cardion med att lägga in morgonpromenader före jobbet.

Egentligen är promenader på morgonen både smidigare planeringsmässigt och mentalt. De tidiga promenaderna ger en känsla av "försprång". Man känner sig helt enkelt tidigt ute och det är ju helt sant.
Ytterligare positivt är att man får en bra start på dagen.

Ett tag var det mycket snack om att man i princip var tvungen att gå morgonpromenad, före man åt nåt, för att bränna fett öht. Det var en ren myt som nu är förkastad.

Kroppsfett förbränns vid kaloriminus! Basta!
Tricket är att uppnå detta tillstånd. Enklast åstadkommer man det genom att dels, öka den fysiska aktiviteten och dels, minska födointaget!
Det spelar ingen som helst roll på det stora hela, vid vilken tidpunkt man gör det ena eller det andra, så länge det blir gjort!
Tänk så många em.promenader som hoppats över bara för: "-det gör ju ändå ingen nytta nu, man måste gå före frukost"

Helt fel! Ökad aktivitet, närsomhelst på dygnet, ökar kaloriförbrukningen.

Man kan säkert på vetenskaplig väg bevisa, att vissa tillstånd på dygnet med vissa förutsättningar i kosthållningen uppfyllda, ger den maximala fettförbränningen. Men detta är ju egentligen ointressant då det är kaloriminus på det stora hela som ger ökat utnyttjande av kroppsfettlagren...


Keso naturell! 250 g innehåller ca 230 kcal.
Jättebra frukost!

1 kilo mänskligt fett, innehåller i runda slängar 9000 kcal!

Enkel matematik säger oss då att, för att minska 0,5 kilo lagrat fett på en vecka så måste vi få kroppen att "sakna" 4500 kcal på den veckan, så att den istället hämtar den energin i våra fettdepåer.

Man kan säkert använda 500 kcal i timmen vid rask promenad, vilket ger ca 9 timmars traskande/vecka om man inte vill minska matintaget.


Jag får ofta frågan: -men hur ska jag göra för att gå ned i vikt? 

Svaret är mycket enkelt: Träna mer, ät mindre!

För att runda av fredagspredikningen, så får jag väl tillstå att jag själv har stora problem med det senare.
Dvs. att äta mindre....

Jag älskar mat! Det är det bästa jag vet!
 
Köpa, laga, läsa om, prata om, skriva om och äta mat!!!

2400 kcal/dygn 5,5 dygn i veckan är riktigt tufft, även för mig. Så jag påstår inte att det är lätt att GENOMFÖRA.....bara att det är enkelt att förstå!

Ha det!

S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback