Way to success....eller Road to ruin?

2010-08-17 | 12:21:58 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (0)

Hej!

Nu går det sannerligen framåt med stormsteg!!!

I Lördags var det dags för första "fettmätningen". Mätningen gjordes med 7 punkts kaliper och utfördes av en kompis som är PT. Efter 20 års kroppsfixering upplever man oftast att man har koll.
Det trodde jag också att jag hade. Och blev på så vis ganska besviken när han fick ihop 17,1% kroppsfett, mot de 12-15% som jag själv hade gissat på.

Kroppsvikten med 17% fett var ca 95 kg. Vilket betyder att jag skulle väga 82,65 med 4% kroppsfett. Ganska "smärtfri" vätsketömning ner i viktklass -80 mao. Dock fattas det enligt mig, nåt kilo muskler där för att jag ska bli helt nöjd.........

NU TILL DET FINA I KRÅKSÅNGEN:

IGÅR RINGER KOMPISEN:
-Duuuu....jag räknade visst lite fel......

FAAAN!!!   -Låg jag HÖGRE ÄNDÅ????

-Näe....du låg en bit UNDER 15%....precis som du trodde själv!!! - Jag hade glömt att dividera på några ställen.....

JIPPIIII!!!

Detta betyder: Vid 4% kroppsfett väger jag ca 84-85kg med "fyllda" muskler!!! En ganska ordentligt mycket bitigare grabb! Tömningen blir dock betydligt tuffare........Jag SKA under 80 kg......faanimig!!

Att väga över vore INTE kul. Skulle isf få tävla mot riktiga kanoner i -90kg. Det skulle innebära att de bästa skulle väga bortåt 10 kg mer än mig, på samma kroppsfett%.

För nu ska här tävlas!!

Har fått klartecken från klubb att tävla för. Det blir Studio Aktiv i Borås. Aktiv har en tävlingsdel sen några år och har bla. BodyFitness och Athletic Fitness i första hand. Även BB och CBB har de medlemmar som kör.
Jag och Annika tränade där en del i höstas, så därför kändes det ok att kontakta dem.

Har gjort lite småjusteringar i min dietstrategi den här gången. Istället för nästan ketogen diet och extremt låga kaloriintag, så har jag både ändrat proportionerna och volymen. På detta sättet kommer jag att tappa långsammare men mer kontrollerat. Jag äter också mer. Och MÅR BÄTTRE. Kommer förhoppningsvis också behålla mycket mer muskler och styrka, vilket är väldigt bra. För det kommer en uppbyggnadsperiod efter tävlingen också....det får man aldrig glömma. Bättre utgångsläge i den....betyder bättre utgångsläge till nästa tävling.....vilket i sin tur borgar för förbättrade resultat!!!!

Matintaget ligger nu på 3300 kcal/dygn I GENOMSNITT!! Det betyder att jag strävar efter att komma under med 2-300 kcal på vardagarna för att kunna bibehålla något lite socialt liv på helgen. Eg. betyder det ett ute-lunchbesök och en portion glass på Fredagen.......inget mer. Ätardagar på 10000 kcal + har jag slopat!! Man mår bara kass av det.

Hur mycket fett är det då som ska bort???? Jo....med hjälp av fettmätningen så kan jag faktiskt nära exakt räkna ut, både hur mycket jag behöver äta och träna, för att komma i den form jag vill, till den tid jag vill!!

Såhär blir det:

Jag skrev ju innan att jag gissar att jag väger 84-85 kg med 4% kroppsfett. Jag väger idag 95 kg! Jag VÄGRAR acceptera förlust i muskelmassa(omöjligt....men det är min inställning iaf!!) så det betyder att 10 kg fett ska bort!

Varje kilo fett innehåller 9000 kcal! Sammanlagt ska jag mao "elda" upp 90 000 kcal. Start i Luciapokalen är 11-12 december. Alltså ska jag på något vänster göra åt 90000 kcal mer än jag äter på 115 dygn. Detta betyder att jag måste "ligga back" 782,6 kcal/dygn(eg liiiite mer....behöver vara klar nån vecka innan....men förklaringen kommer).

Då jag tar hänsyn till min vikt och min arbetssituation, så ligger min kaloribalans på ca 3900kcal. Dvs den mängd där jag varken ökar eller minskar i kroppsfett. Den uppmärksamme minns nu att jag stoppar i mig 3300 kcal/dygn....dvs. 600 kcal back redan från början. Jag har alltså 182,6 kcal "kvar" att bränna varje dag.
 
Jag gymtränar 4 ggr/ vecka. Snittåtgång av kcal på ett gympass är väl ....500 kcal....redan där är jag eg. hemma. Eftersom 7x182,6=1278 och 4x500=2000........

2000-1278=722 Vilket betyder att jag "bränner" 722 kcal extra varje vecka!  Dvs ca 80 gram fett! Detta planerar jag skall utgöra min "marginal" och det som ska ge mig såpass sinnesro, att jag kan koncentrera mig på allt praktiskt, när själva tävlingen närmar sig!!!

För dig som orkat läsa ända hit vill jag nu säga: ALLT JAG SKRIVIT HÄR ÄR BARA TEORETISKA MODELLER!!!!!!!
Det tjänar som min egen vägledning och är absolut inte så perfekt som det framställs matematiskt. Ingen kan med säkerhet säga EXAKT hur mycket energi just jag gör åt. Ingen kan heller styra innehållet i maten med sådan precision att det blir så exakt som modellen visar.

För att garanterat ligga bra till......så promenerar jag med hunden flera flera gånger i veckan. Dessutom avslutas varje gympass med 20 min crosstrainer. Enligt tabeller så gör jag dessutom åt betydligt mer energi när jag tränar styrketräning.....mellan 6 och 800 kcal...vilket bara det ger mig den marginal jag räknade fram....

TEORETISKT SER DET BRA UT MED ANDRA ORD!!!!

Nu är det dock upp till bevis!!!

Ha det!

Samuel och Annika


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback