Si och Så

2010-08-24 | 20:36:55 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (0)

Hej!

Måste säga att min "nya" dietstrategi är MYCKET trevlig under träningsdagarna. Efter råd, eller snarare bestämd uppmaning faktiskt, från en gymkompis så har jag höjt kolhydratintaget rejält denna dieten. Särskilt gymdagarna.

Det ger flera fördelar:

Gymträningen går lättare och känns mer inspirerande, då tryck och pump hålls på en godtagbar nivå. Allmänna känslan av att det är diet, hålls också borta litegrann.
Kroppen bör dessutom få svårare att "smygjustera" förbränningen, då den aldrig riktigt får vänja sig vid nån särskild fördelning, utan hela tiden tvingas leva ur hand i mun. Det är istället JAG som styr, intag och uttag, så att ett konstant kaloriminus uppnås. Att jag äter mer kolhydrater, betyder bara att jag drar ned på fett och protein en smula istället. Ligger generellt, vansinnigt högt på protein redan, så det finns gott om utrymme för extra kolhydrater. Fettet är ju det mest kaloriintensiva, så det sänker jag ju först och främst.

De mentala fördelarna med att inta kolhydrater, vid varje måltid utom den sista före sovning. Behöver väl knappast utvecklas närmare.

Kommer absolut inte, under några somhelst omständigheter, att visa "lättklädda" bilder på min blogg i nuläget. Jag skulle verkligen vilja CHOCKA mina läsare med den metamorfos som hård diet innebär. Redan nu är jag i såpass form att jag har ett par synliga vener på magen.(tappar först på magen......så det säger eg. inte mycket...)

1:e oktober har jag planerat en FORMUPDATE..........dvs om ca 3,5 kg(BW 90 kg blankt!). Då blir det lite pics.

För er som är i byggarsvängen så är nog detta inga konstigheter. Ganska traditionellt upplägg och realistiska mål för en debutant.

För er som undrar hur i satan jag ska komma under 80 kg så får jag bara säga: Det svåra är delen från 85 kg och nedåt.......paradoxalt nog så är det relativt enkelt att bränna fett för en bodybuilder. Det svåra blir när jag ska ned i viktklass. Och redan ligger på låg fettprocent. Jag ska då "tömma" min kropp på så mycket vätska och kolhydrater, som det med livet i behåll är möjligt. 

Har skrivit det innan och skriver det igen: Kroppsbyggning är en illusion....

Man SER STARK OCH FRISK UT, med brunfärg och rosa tanga och allt. I själva verket är man ett trycklöst vrak. Om man tar 160 kg i bänk offseason, iofs med estetik som en valross. Så kanske man bänkar så lite som hälften, på tävlingsdagen.....fast man ser ut som värsta Adonisfiguren.

Jag anser att bodybuilding är idrott fram till tävlingsdagen....sen är det "bara utställning".

Idag blev det ben.

Min kära fru laddar för fullt inför FitnessFive till våren. Svagheten....knäböj....skall obönhörligen omvandlas till ett fullgott kort, även det.
Metoden är precis som vår övriga inställning till livet: Skam....endast, till den som ger sig!!!!

Annika har som mål att klara 30 reps i knäböj på sin kroppsvikt.(= i nivå med de bästa på FiFive) Hon började helt sonika på en vikt där hon var säker på att klara 30.......och sen höjer vi 1,25 kg ända tills det bara blir 29 reps. Då Kör hon ett pass till med oförändrad vikt för att den gången förhoppningsvis klara 30. Sen blir det höjning 1,25....osv. osv.
Oerhört tålamodskrävande.........men väldigt tillförlitligt. Lämnar väldigt lite över till diskussion om "dagsform" och sånt. Resultatet som kommer är väldigt "solitt".

Vi har tillverkat en särskild anordning, som gör att vi kan centerera en 1,25kg:s viktplatta vid skivstången. 2,5 kg höjning blir för stor procent varje gång när vi har med såna här lättviktare att göra. Så vi fick uppfinna en hållare för den minsta vikten i gymet.

Själv ligger jag på underhållsbelastning. Försöker ligga mellan 6 och 8 reps/set med så tunga vikter som bara är möjligt. Detta betyder runt 140-150 kg i frontböjen och upp till 200 i vanlig böj.
Det där med prestationsförmågan under diet är ett lurigt kapitel. Vissa dagar känns allt helkass och man funderar på om det är värt besväret. Känns som alla muskler bara runnit av en i ett nafs. Andra dagar känner man sig som hulken. Tokpump och världens tryck!
Måste ha att göra med kroppens olika faser i fettförbränningen. På nåt sätt så ökas väl frisättningen av fett vissa dagar. Och man upplever en ökad energinivå.
I Lördags var det en sån dag. Körde marklyft som satan och ville bara öka och öka. Ett liiiiitet stoppljus började lysa vid 200 kg belastning:   -Ehhhh.....skulle inte du tävla i december??? Kanske läge att hålla sig skadefri nu då.....eller?    Jag körde sista setet på 140 kg istället för 220, vuxenpoäng där!!!!!

Dagens benpass blev dock rena plågan för min del. En liten egenhet att "torka ut", som mina leder har på diet.....gör att det ibland gör galet ont att belasta. Ficka stanna vid 180 kg i knäböjen och fightas för 6 reps. I vintras hade jag också jätteproblem innan kroppen vant sig vid lägre fettprocent. Så jag känner igen problemet och är inte särskilt orolig på sikt. Ska köpa Glucosamin på apoteket imorgon....det hjälper lederna att hålla sig smorda. Det är ingen mirakelmedikament men det hjälper de flesta att komma över de värsta bekymren.

Det var slagna hjältar på gymet idag. En med ömma leder och en med huvudvärk från helvetet. Vi fullföljde såklart ändå.......men inga stordåd direkt.

S+A



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback