Competitive...........

2010-08-22 | 20:44:18 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (2)

Hej hopp!

Nu är det ju då definitivt beslutat! Jag gör tävlingsdebut på Luciapokalen 2010! Tjoho!!
En härlig känsla är det. Har ju tränat i 20 år för för att komma hit. Känner redan hur "tävlingsinstinkten" vaknar i mig. Kollar, känner, lyssnar och smider planer. Planerar.......

Var och hälsade på på gymet som jag ska tävla för i Torsdags. Träffade bla. Pierre som ska gå i CBB på Lucia i år. Karln påstod att han ligger på 6,5% kroppsfett typ året runt......jisses! Vissa har det bra! I gengäld gnällde han över knäskador som hindrade hans benträning. Jag mit pucko häver ur mig: -Jaaaadu......tävlingar avgörs ju på rygg å ben vettu!! 
Hoppas han har hårt psyke!!

Har varit en väldigt effektiv vecka vad gäller minskning av kroppsfett för min del i alla fall. Det både syns på kroppen och på vågen. Målet och planeringen säger ju 7-800 g viktminskning/vecka maximalt. Denna veckan lyckades jag tappa 1,5 kg. Det är INTE optimalt!!! Det ska ligga på 7-800g för att behålla så mycket muskler som möjligt.
Tur nu då att jag börjat dieta i tid. Det finns gott om tid för justeringar både upp och ned. Strategin för veckan som kommer, innebär både svagt ökat kaloriintag och lätt nedtrappning av extracardio.

För er som undrar hur jag gör med maten nu, så vill jag hänvisa till www.dumbbell.se
Det blir vråltrist om jag ska räkna upp alla siffror här. Bara sök på "samuel" inne i dumbbell, så kan ni kolla mina grafer och tabeller. Ställ gärna frågor eller kom med kommentarer. Man lär sig hela tiden.....andras frågor kan hjälpa mig till insikt också.

Veckoschemat i övrigt ser ut ungefär såhär:

Måndag:
Vila från gymet.
Promenad på kvällen 8,5-12 km

Tisdag:
Benträning.
Fortfarande tungt och intensivt med 6-8 reps/set. Gamla vanliga övningarna Frontböj, Knäböj, Benpress och Legext.
Crosstrainer efter passet. 20 min

Onsdag:
Bröst och baksida axlar. Bröst prioriteras självfallet. Superset mellan bröst och axelövningarna för att spara tid.
Crosstrainer efteråt 20 min

Torsdag:
Vila från gymet
Promenad på kvällen 8,5-12 km

Fredag:
Vila från gymet
Vila från promenader
Lite ätardag också. Från lunch och fram till kvällen. Allt vägs eller uppskattas med marginal uppåt. Äter lite vad jag vill dock. Fast det blir mest "vanlig mat". Det är det jag helst vill ha ändå så det är lika bra att äta sig mätt.

Lördag:
Promenad på förmiddagen 8,5-12 km
Baksida lår och rygg på gymet. Tufft pass med bla massor av chins och marklyft.
Crosstrainer efter passet 20 min
Promenad på kvällen. ca 6 km

Söndag:
Vägning. Före frukost. Alla viktvärden i dumbbell är tagna vid denna tiden på söndagen.
Promenad på förmiddagen
Armar och axlar på gymet. Ett riktigt "discopass" med massa kabelövningar och pump som mål!
Crosstrainer efter passet.
Ibland kort promenad på kvällen.

Så ser mitt upplägg ut. Enkelt men omfattande. Det ser likadant ut varje vecka med reservation för ev förändringar i cardiomängd beroende på hur vikt och fett% ändrar sig. De sista 8 veckorna för tävlingen så skruvar jag upp tempot rejält precis i början för att se vartåt det barkar. Börjar jag direkt att rasa i vikt då, så går jag tillbaka lite i intensitet och om jag står stilla så skruvar jag upp ytterligare. Sakta sakta skall jag sedan enligt tänket plana ut vid 4% kroppsfett och då väga ca 84,5 -85kg........

Förhoppningsvis ska jag inte behöva sänka kalorierna överhuvudtaget förrän de sista 7-8 veckorna heller. 3300/dygn som jag ligger på nu är en ganska behaglig nivå. Och jag har ju såpass kontroll att jag bara höjer eller sänker intensiteten på cardion för att göra åt mer eller mindre energi.  Visst är jag hungrig ibland....men det är knappast värre än vanligt tycker jag.
Är ju alltid hungrig ändå, så jag är van.....*asg*

Lägger in om tävlingslicens imorgon. Sen ska jag ska jag se till att få häng på en duktig coach. Har ett önskenamn på lut. Har inte velat ta kontakt förrän jag helt bestämt mig för att "löpa linan ut". Hoppas han hinner nu. Annars finns det alternativ som kan bli lika bra.......
Coachning är nödvändigt för en nybörjare som mig. Eg. är jag ju superexpert på det här kanske man kan tycka. Men bodybuilding är ju en ganska märklig sport då ju man faktiskt inte tränar särskilt mycket i själva tävlingsförfarandet. Man kör 5-6 ibland 7 pass i veckan i åratal....men det är ju oerhört olikt det som man sedan upplever på tävlingsdagen.

Man får "låna" erfarenhet av såna som vart med förr helt enkelt!!

Snart dags för kvällsmat! Kalkylen såg bra ut idag så jag fick faktiskt in lite popcorn utan att göra övertramp. Iofs bara 50g.....men ändå??

Ha det!

S


Kommentarer
Postat av: Sanna

Woup, woup! Tävlingsdebut minsann! :D Spännande!

2010-08-23 @ 12:39:58
Postat av: Anonym

Jup Sanna! Kan ju inte va sämre än dig! Måste tävvla vettu!!!

2010-08-23 @ 21:54:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback