Long time.....

2010-04-25 | 21:18:47 Direktlänk | Allmänt | Kommentarer (1)

Hej igen!  :)

Riktigt kass uppdateringsfrekvens....jag vet!  ;(

Träningen rullar på riktigt fint får jag säga! Både jag och Annika utvecklas i snabb takt.
Kosten är ju eg. det som skiljer sig mest från vinterperioden. Nu är det kolhydrater och fett i relativt stora mängder. Har passerat 100kg i kroppsvikt och det kan jag säga både känns och SYNS!!!
Är INTE så pigg på att lägga ut bilder på mig själv i linne och min garderob börjar kännas lite tunnsorterad. Köpte ett par nya jeans i helgen, helt enkelt för att de gamla blitt för små och riskerade att spricka.....

Har inte ätit den här mängden kolhydrater på nästan 4 år och jag kan säga att aktuell mängd def. har sina baksidor. Jag lagrar massor av vatten i underhuden och jag känner att mina energinivåer varierar mer under dagarna. Kommer att ånga på med detta höga kaloriintaget fram tom. midsommarafton för att sedan långsamt skära nedåt igen. Planen är att köra utan extra cardio i Juli och Augusti och relativt högt kaloriintag. För att sedan ligga på samma intag men lägga till cardio i September och Oktober.......sen får vi se om självförtroendet håller......


Har gjort "PB" i helgen. 1x 220kg. Men om Jag ska vara ärlig så tror jag att 230-240 hade åkt med också. Jag fegade ur lite i förstasettet och vågade inte gå upp tillräckligt. Efterföljande set blev därför misslyckade försök på 240 OCH 230 kg....:(
Nästa helg värmer jag bara upp och laddar 240 i första........bära eller brista!!!
Bestämma sig....OCH DRAAAA!!!

Förstår att det blir tradigt att läsa om marklyft hela tiden....men det är en mycket viktig "nyckelövning" på så sätt att den tvingar kroppen att bygga styrka i det så viktiga höft och bålpartiet. Man tränar s.a.s "kopplingen" mellan över och underkroppen och tvingar sig själv att koordinera styrkan mellan dessa delar.
Det ser fasligt simpelt ut att bara suga tag och dra....men det är en jäkla massa parametrer som ska flika i varann för att det ska åka med mycket stål. Dessutom är det så att om man gör fel....och det hänger riktigt tunga vikter i händerna...så kan det gå ganska illa!!

Syftet med marklyftsorgierna är både direkt träning av baksida lår och korsrygg men också allmän styrkebyggnad i hela kroppen. Styrka som är menad att hjälpa oss med stabiliteten, då vi bombar på tungt i övningar för andra kroppsdelar.


Här är ett exempel på en övning som kräver styrka i korsryggen för att kunna utföras med önskat resultat. Raka marklyft kallas den och den syftar till att isolera den sk. hamstringsmuskulaturen. Korsryggen har här ett tufft jobb, att hålla ryggraden fixerad mot bäckenet, så att den inte böjs och skadas och att övningen förblir effektiv för baksidan av låret!

Vi har ett benpass på tisdag som jag hoppas få till lite foton och filmer ifrån. I övrigt så tror jag att ni får visa lite tålamod med uppdaterandet......

So long så länge!!!

S+A


Kommentarer
Postat av: Jonas M

Tjena!!!

jo visst gör de, men jag har lagt på mig en del vatten de senaste 2 veckorna...kör lite mer kolhydrater.... vikten ligger på ca 79-80kg....ser att de går bra för dig me, ökar en del i styrkeövingarna!!!!

kul! ha de toppen



2010-04-27 @ 19:26:24
URL: http://www.metrobloggen.se/jonasmansson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback